De meester en Margarita

Stormvogels De meester en Margarita Anouk van Kalmthout

DE MEESTER EN MARGARITA

ONDERAAN DE BERG VALT DE DUISTERNIS EERST

Stormvogels baseert zich voor haar nieuwe voorstelling op het werk van de Russische schrijver Michail Boelgakov; meer bepaald op zijn laatste roman De meester en Margarita, die tijdens de Grote Zuiveringstijd (1930-1940) in de Sovjet-Unie, verboden was voor publicatie. De roman verscheen pas voor het eerst in 1966, zesentwintig jaar na zijn dood. Meer dan ooit lijkt deze boze droom, nu vijftig jaar na dato, actueel.

Boelgakov schrijft dit grimmige sprookje als een aanklacht tegen het toen heersende regime onder Stalin (hier opgevoerd als Woland, een door Boelgakov ontleend personage uit Goethe’s Faust).Hij verweeft in zijn roman een ode aan de liefde en parafraseert de tocht naar de Schedelberg waarbinnen de motieven voor de kruisiging van Jezus Christus in vraag worden gesteld. ‘De vraag of Jezus goed of slecht was doet er niet toe. Als het maar duidelijk is dat alle verhalen over zijn persoon verdichtsels zijn’

De tekstbewerking, van de hand van Alain Pringels, zoomt in op de censuur in de kunsten, toen en nu. Een belangrijke vraag die hier uit voortkomt, is of we nog de ruimte vinden om oprecht te creëren binnen onze hedendaagse top-10 mentaliteit – waar een plek in de hitlijsten eerder gekocht wordt dan verworven – en voor eerlijke reflectie over en onderzoek naar de wereld waarin we leven en de geldende visie op of ambitie met cultuur, en het huidige beleid hier rond.

Stormvogels laat zich voor deze voorstelling ook wellustig inspireren door de documentaire Im Keller (2015) van de Oostenrijkse filmmaker Ulrich Seidl. Net zoals in de roman van Boelgakov, onderzoekt de kunstenaar Seidl wat zich afspeelt in de diepste krochten van de menselijke verbeelding, en kiest daarvoor ditmaal de kelder als symbool van het verborgen en duistere verlangen.

Stormvogels maakt die reis graag mee en vertelt het verhaal vanuit het perspectief van de meester, die door de van hogerhand opgelegde censuur –en verslaafd aan morfine- in een mentaal isolement geraakt, waarin de grens tussen koortsdroom en realiteit vervaagt. De personages uit de nog tot stand te komen roman waar de meester aan werkt, komen tot leven en lijken hem te overheersen. Of is het de verbeelding van de meester zelf, die tot hem spreekt en zich uiteindelijk tegen hem keert? Kortom, een verhaal over bestaansrecht en vrijheid; zowel in en van de kunst, als in en van de mens.

‘There are two ways to reach me: by way of kisses or by way of the imagination. But there is a hierarchy: the kisses alone don’t work.’ – Anaïs Nin.

Speellijst:

14 t/m 16 november 2015  Compagnietheater Amsterdam Try out’s
17 november 2015  Compagnietheater première
27 november 2015 Corrosia Almere
7 januari 2016 Toneelschuur Haarlem
28 januari 2016 Ins Blau Leiden
4 februari 2016 Theater aan het Spui Den Haag
11 februari 2016 Grand Theatre Groningen
17 & 18 februari 2016 Compagnietheater Amsterdam
+ 18 februari Het Satansbal 
19 februari 2016 Huis Oostpool, Arnhem
23 & 24 februari 2016 ARCA Theater, Gent (BE)
25 februari 2016 De NWE Vorst, Tilburg
27 februari 2016 Corrosia Almere

Spel: Eva Heijnen, Tom Jaspers, Anna Keuning, Anna Nijenhuis, Niels Quist, Laurien Riha, Ali Zijlstra. 
Tekst:
 Michail Boelgakov
Regie:
 Julie Van Den Berghe
Bewerking en dramaturgie: Alain Pringels
Scenografie:Marjolijn Brouwer
Kostuum: MAISON the FAUX
Geluidsontwerp: Berny Kloos
Techniek: Franklin Weisz
Regie-assistent: Céline Hoex
Publiciteit: Alex Mooren
Zakelijke leiding: Nicolette van der Wal
Flyer beeld: Anouk van Kalmthout

TRAILER!
PERSBERICHT De meester en Margarita – Stormvogels

briefwisseling tussen de meester en Margarita part 1
briefwisseling tussen de meester en Margarita part 2

Teaser #1
Teaser #2
Teaser #3

Klik hier voor het campagne filmpje van De meester en Margarita – Voordekunst.nl
Nu te koop! De toneelbewerking van De meester en Margarita door Alain Pringels. Tijdens de tournee in de theaters of mail naar nvanderwal@freeler.nl

 

Foto’s door Floyd Koster (copyright vrij)